ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP KELAS XI SMA SWASTA GEBANG DALAM MENYELESAIKAN SOAL BANGUN DATAR BERBASIS GEOGEBRA
ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP KELAS XI SMA SWASTA GEBANG DALAM MENYELESAIKAN SOAL BANGUN DATAR BERBASIS GEOGEBRA
DOI:
https://doi.org/10.37755/jsm.v16i1.1149Keywords:
indonesiaAbstract
This”study”aims”to see the”level of understanding”of student concepts”in solving geogebra-based flat building problems and student responses to geogebra applications. The research population was SMK Swasta Gebang with the research sample was class XI TKJ which amounted to 28”people. The”instrument used is a test”of”the level of”concept understanding ability in the form of a 6/6 question esay test and a 10/10 questionnaire. The”type of research”used”is”descriptive”quantitative,”which”is”research”that describes, examines, and explains a phenomenon with data (numbers) as it is”without”intending to test a particular”hypothesis. The results”of this”study were”students completed the concept understanding ability level questions well using geogebra and the percentage of respondents obtained was 67.77%, so it was said to be quite good. Students in working on the concept understanding ability test are good but must be improved again on the sixth indicator, namely linking various mathematical concepts internally or externally.References
Fahrudhin, A.G. dkk. 2018. Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol 1. No.1.
Fajri, N.A dan Ramadoni. 2023. Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Sijunjung. The Journal Education Of Mathematics, Vol 4. No.1.
Fathonah D. Dkk. 2021. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi SPLDV Menggunakan Soal Soal Berbasis Taksonomi SOLO. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 11. No.02
Hamzah, S. N., 2020. Pembelajaran matematika berbantuan komputer menggunakan geogebra. Malang: Penerbit Baskara Media.
Jayusman, I dan Shavab, O.A.K. 2020. Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak.
Junaidi. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang Datar Dengan Menggunakan Aplikasi Geogebra Di SMP Negeri 1 Mila. Jurnal Numeracy, Vol 5. No.2.
Laksono, K. dkk. 2018. Strategi Literasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Menengah Pertama, Jakarta
Lestari, K.E dan Yudhanegara, M.R. 2017. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Nurajijah, M. dkk. 2023. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Berdasarkan Teori Apos Pada Materi Program Linear. Jurnal Educatio, Vol 9. No.2, 785-797.
Nurkhasanah, I dan Ruli, R.M. 2023. Kelancaran Prosedural Matematis Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Persamaan Kuadrat. Jurnal Didactical Mathematics.
Sulistyawati, W. dkk. 2022. Analisis (Deskriptif Kuantitatif) Motivasi Belajar Siswa Dengan Model Blended Learning Dimasa Pandemi Covid19. Jurnal Kadikma, Vol 13. No.1, 68-73.
Unaenah, E. dkk. 2020. Teori Brunner Pada Konsep Bangun Datar Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, Vol 2. No.2, 327-349.
Wardhani, S dan Rumiati. 2011. Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika SMP: Belajar Dari PISA dan TIMSS. Yogyakarta: PPPPTK Matematika.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-22 (2)
- 2024-03-31 (1)