MEMBANGUN KEMAMPUAN NUMERASI DENGAN MENERAPKAN PEMBELAJARAN YANG MENYENANGKAN MELALUI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 6

Authors

  • Salsabilah Dwi Amanda STKIP Budidaya Binjai
  • Mardiati STKIP Budidaya Binjai
  • Lilis Handayani Napitupulu Universitas Prima Indonesia
  • Julia Ningsih Br Silalahi Universitas Prima Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37755/jsm.v16i1.1165

Keywords:

Students, Numeracy and Learning.

Abstract

This research was motivated by the assistance of campus teaching activities 6, which is part of the Independent Learning Campus Independent (MBKM) program funded by the Ministry of Education, Culture, Research and Technology. This program has the main objective, namely to become a teacher partner in implementing creative, innovative and fun learning in educational institutions, especially in literacy and numeracy learning. The type of research used in this research is descriptive qualitative research. The sample of this research was class V and VI students. Data collection techniques use direct observation in the field. Before designing and creating a numeracy program, students take the AKM pretest to determine the extent of students' knowledge and needs regarding Numeracy. From the results of the AKM pretest, it can be seen that the percentage of class V students at SD Negeri 056616 Pasar XII Kota Lama got the lowest percentage, namely 23%. After seeing the results of the akm pretest, the campus teaching team designed and created fun learning media. Then, after the pretest and running all the programs, class V students were tested again through the AKM posttest. From the results of the AKM posttest, students experienced an increase in percentage of 67%. So it can be concluded that all students at SD Negeri 056616 Pasar XII Kota Lama like creative and fun learning.

References

Adawiyah, N. M. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Numerasi Siswa. Journal Of Classroom Action Research, 239-244.

Aditama, W. B. (2021). Penerapan Computer Based Instruction Model Simulasi dalam pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Journal Of Classroom Action Research, 3(1), 30-45.

Ayuningtyas, N. &. (2020). Analisis Numerasi Pengetahuan Mahasiswa Matematika Calon Guru. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2).

Damaiyanti, D. S. (2022). Pelaksanaa Kegiatan Numerasi Mnggunakan Metode Jarimatika Pada Siswa Sekolah Dasar Program Kampus Mengajar Angkatan 4. Inonesian Journal Of Community Service, 422-427.

Daroni, A. D. (2022). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa di SDN 2 Gombang Tulungagung. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 38-49.

Ekawati, R. F. (2022). Pentingnya Literasi dan Numerasi Dalam Kehidupan Sehari-hari Bersama Radio RRI. jurnal.umsb, 46-52.

Ekowati, D. W. (2019). Literasi Numerasi di SD Mehammadiyah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93-103.

Hazimah, G. F. (2023). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Tingkat Pemahaman Numerasi Siswa Kelas 5 SDN 192 Ciburuy. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 10-19.

Kartika, D. E. (2022). Pendampingan Kegiatan Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi di Sekolah Dasar. Journal of Sriwijaya Community Services on Education, 38-43.

Kemendikbud. (2020). AKM dan Implikasinyapada Pembelajaran. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kusuma, V. B. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Pada Operasi Pecahan. Universitas Muhammadiyah Jember.

Manalu, D. A. (2022). Mengelola Emosi Anak Lewat Aktivitas Positif dan Bermanfaat Pada Kegiatan PKL di Panti Asuhan EL-Shaddai Batam. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial dan Humaniora, 117-123.

Melmusi, F. R. (2023). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Literasi Numerasi Pada Peserta Didik Kelas V SD Negeri 21 Pekanbaru. Jurnal ilmiah pendidikan dasar, 6194-6215.

Moleong, L. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Karya.

Nafi'ah, B. A. (2022). Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) Kelas Sekolah Dasar Sebagai Sarana Evaluasi Kemampuan Literasi Dan Numerasi Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 67-86.

Pusmendik, P. A. (2022). Asesmen Kompetensi Minimum. https://pusmenjar.kemendikbud.go.id/an/page/news_detail/asesmen-kompetensi-minimum.

Ramadhan, W. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Terhadap Kemampuan Numerasi di SDS Dharma Bhakti. Prosiding diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 45-54.

Sinaga, R. F. (2023). PENINGKATAN LITERASI DAN NUMERASI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PAIKEM GEMBROT (PEMBELAJARAN AKTIF, INOVATIF, KREATIF, EFEKTIF, MENYENANGKAN, GEMBIRA DAN BERBOBOT)DI SDNO64004 BELAWAN BAHARI. Community Development Journal, 2209-2212.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Elfabeta.

Wahyuni, A. W. (2022). Membangun Literasi Numerik dan Sains PAUD Untuk Menerapkan Pembelajaran Yang Menyenangkan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2798-2912.

Wahyuni, A. W. (2022). Membangun Numerasi Numerik dan Sains PAUD Untu Menerapkan Pembelajaran Yang Menyenangkan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat I.

Downloads

Published

2024-03-31 — Updated on 2024-05-22

Versions