PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN GEOGEBRA TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PADA BANGUN RUANG KELAS X SMK AMANAH KWALA BEGUMIT
DOI:
https://doi.org/10.37755/jsm.v16i1.1192Keywords:
Keywords: Geogebra, conceptual understanding, mathematicsAbstract
This research aims to determine significant differences in understanding of mathematical concepts in spatial shapes between students who do not use this media. The population of this study were all students of Amanah Kwala Begumit Vocational School, Binjai District, Langkat Regency, totaling 96 people with a sample selected using a purposive sampling technique which obtained 20 students from class X. The instruments used are posttest and pretest, in the form of an essay test with 4 questions. The results of the research show that there is no significant difference between post-test and post-test in the influence of understanding mathematical concepts on spatial construction material using Geogebra. With Lower having a negative value and Upper having a positive value or Sig. = 0.982 > α = 0.05 then Ho is accepted and Ha is rejected. Matter. The suggestions in this research are for other researchers in developing and expanding knowledge regarding the use of Geogebra and understanding mathematical concepts.References
Adam, R. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran GeoGebra Terhadap Kemampuan Representasi Matematik Siswa. Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).
Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. 2
Aprilia, D., & Zainil, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bangun Ruang Berbasis Geogebra untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V SD. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(2), 1-12.
Erin, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis (Studi Pada Siswa Kelas IX Semester Ganjil SMP Negeri 2 Tulang Bawang Barat Tahun Pelajaran 2022/2023).
Fajar, F. A. Etnomatematika Pembuatan Kerajinan Tangan Anyaman Bambu Masyarakat Osing di Desa Gintangan Sebagai Bahan Ajar Geometri.
Hohenwarter, M., Jarvis, D., & Lavicza, Z. (2009). Linking Geometry, Algebra, and Mathematics Teachers: GeoGebra Software and the Establishment of the International GeoGebra Institute. International Journal for Technology in Mathematics Education, 16(2).
Islam, A. I. (2019). Pengembangan Buku Panduan Untuk Pembuatan Bahan Ajar Menggunakan Software Geogebra Materi Kubus dan Balok.
Karlina, D. (2017). Penerapan Model AIR (Auditory Intellectually Repitition) untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Laki-laki dalam Pembelajaran Seni Tari:(Studi Eksperimen Pada Siwa kelas VIII-K SMP Negeri 45 Bandung). (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Kusuma, A. B., & Utami, A. (2017). Penggunaan program geogebra dan casyopee dalam pembelajaran geometri ditinjau dari motivasi belajar siswa. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(2), 119-131.
Materi, M. H. B. M. P. Bangun Ruang Dengan Menggunakan Aplikasi Geogebra Dismp Negeri 1 MILA Junaidi.
Pasha, V. F., & Aini, I. N. (2022). Deskripsi Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau dari Self - Regulated Learning. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 7(2), 235-246.
Perada, P. G., Mbari, M. A. F., & Bunga, M. H. D. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang Siswa Kelas VB SD Inpres Kotauneng. Journal Nagalalang Primary Education, 3(1).
Sri, W. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Berbasis Geogebra Ditinjau Dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas V Pada Materi Bangun Ruang Sdn 1 Badrain Tahun Pelajaran 2022/2023 Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Mataram.
Tama, B. J., Rezeki, S., & Hikmah, R. (2020). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa dengan Menggunakan Cabri 3D. Journal of Instructional Mathematics, 1(1), 38-43.
Wulandari, G. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Program Geogebra Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Pada Materi Fungsi Kuadrat Kelas XI RPL di SMK Negeri 1 Kutalimbaru Tahun Ajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Wati, W. R. A. (2022). Analisis Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Geogebra Dalam Pembelajaran Bangun Ruang Di Sekolah Dasar. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 2(1), 16-23.
Yuliani, E. N., Zulfah, Z., & Zulhendri, Z. (2018). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas Viii Smpn 1 Kuok Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. Jurnal Cendekia, 2(2), 91-100
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-22 (2)
- 2024-03-31 (1)