KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL BANGUN DATAR MENGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY TERBIMBING
Keywords:
Guided Inquiry Model, Mathematical Understanding, Plane FiguresAbstract
The aim of this research is to determine the ability to understand junior high school students' mathematical concepts in solving flat shape problems using the guided inquiry learning model. This type of research is quasi-experimental research using the Non Equivalent Control Group Design test. The sample in this research was class VII students at SMP Negeri 3 Secanggang, totaling 63 students. The results of the research show that there is an increase in students' ability to understand mathematical concepts after implementing the guided inquiry learning model on flat shape material.References
Afni, K. (2019, December). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ipa Siswa Smp Putra Jaya Stabat TP 2018/2019. In Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu Universitas Asahan.
Dara Puspita Dewi, D. W., & Euis Eti Rohaeti, T. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Pada Materi LIngkaran Dan Bangun Datar. Jawa Barat.
I Wayan Sudiasa. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Dan Kemampuan Numerik Terhadap Hasil Belajar Matematika. Nusa Penida.
Indah Walfath. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Umeningkatkan Kemampuan Berpikir Kereatif Siswa Pada Pembelajaran Matematika Di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 03 Pekan Baru. Riau : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Mardiati, M., & Rani, F. N. (2018). pengaruh model pembelajaran contextual teaching and learning (CTL) terhadap kemampuan penalaran matematika. Jurnal Mathematic Paedagogic, 2(2), 115-123.
Mona Arisca. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Aqidah Akhlak Pada Peserta Didik Kelas V Di Mis Masyariqul Anwar. Lampung, Skripsi: IAIN Raden Intan Lampung.
Rusman. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Dan Berpikir Kereatif Siswa Pada Pokok Bahasan Energi Kelas VII Smp MUhammadiyah Palangkaraya. PalangkaRaya: Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya.
Sitepu, D. R., Mardiati, M., & Arisa, T. (2022). Penggunaan Model LAPS Heuristic Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Serunai Matematika, 14(1), 15-19.
Wirevenska, I., & Afni, K. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 47-53.
Downloads
Published
Versions
- 2024-08-13 (2)
- 2024-07-30 (1)