PROFIL KEMAMPUAN KOGNITIF MAHASISWA PRODI MATEMATIKA PADA MATAKULIAH BIOLOGI UMUM
Keywords:
cognitive abilities, general biology courses, problem solvingAbstract
This research is a quantitative descriptive study which aims to analyze students' cognitive abilities in general biology courses, and to evaluate their achievements in cognitive thinking abilities. The research sample consisted of 18 students from the 3rd semester STKIP Cultivation Binjai Mathematics Education study program who had taken the General Biology course. Students were given a questionnaire with 12 items stating the criteria for cognitive thinking skills, which were distributed as indicators of strongly agree (SS), agree (S), quite agree (CS), disagree (TS), and strongly disagree (STS). This analysis discusses cognitive abilities which include: the ability to remember, understand, analyze, evaluate and create. The method used is quantitative descriptive with techniques for calculating students' cognitive ability scores. The research results show that cognitive thinking skills need to be trained, especially through problem solving. Cognitive thinking skills can be improved through relevant learning programs and to develop cognitive thinking ability questionnaires to evaluate student performance.References
Arda, A. (2020). PROFIL KEMAMPUAN KOGNITIF MAHASISWA TADRIS IPA IAIN PALU PADA MATA KULIAH KONSEP DASAR IPA. Koordinat Jurnal Pembelajaran Matematika dan Sains, 1(1), 33-37.
Maulana, R. H., & Yulianova, T. (2023). Profil Kemampuan Kognitif Mahasiswa Program Studi Hukum Ekonomi Syariah Pada Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 12(1), 122-126.
Septaria, K. (2022). KEMAMPUAN BERTANYA VERSUS HASIL BELAJAR KOGNITIF MAHASISWA: ANALISIS KORELASI KEMAMPUAN BERTANYA PADA LEVEL MAHASISWA IPA. EDUPROXIMA (Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA) Universitas Bhinneka PGRI Tulung Agung, 4(2), 60-71.
Ulfah, U., & Arifudin, O. (2023). Analisis Teori Taksonomi Bloom Pada Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(1), 13-22.
Apsari, N., & Sastiawati, S. (2021). Kemampuan Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Ipa Menggunakan Metode Inkuiri. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 37-45.
Wiyoko, T., & Aprizan, A. (2020). Analisis profil kemampuan kognitif mahasiswa PGSD pada mata kuliah ilmu alamiah dasar. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 2(1), 28-34.
Wiyoko, T., & Aprizan, A. (2020). Analisis profil kemampuan kognitif mahasiswa PGSD pada mata kuliah ilmu alamiah dasar. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 2(1), 28-34.
Susanti, V. D. (2018). Analisis kemampuan kognitif dalam pemecahan masalah berdasarkan kecerdasan logis-matematis. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 71-83.
Widiana, Y. W., Kania, G., & Sumarti, S. (2023). MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK DALAM MENGENAL BIDANG GEOMETRI DAN ANGKA MELALUI MEDIA GEOBOARD. Jurnal Tahsinia, 4(1), 61-70.
Rohita, R., Anisa, N., & Fitriah, S. N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Area untuk Mendukung Kemampuan Kognitif Anak dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5233-5243.
Sufri, S., & Pasaribu, F. T. (2023). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DAN DAMPAKNYA TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF MAHASISWA PADA MATA KULIAH KALKULUS. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(2), 1669-1678.
Yusiran, Y., & Siswanto, S. (2016). Implementasi Metode Saintifik Menggunakan Setting Argumentasi pada Mata Kuliah Mekanika untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mahasiswa Calon Guru Fisika. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 15-22.
Khairina Afni, Dewi Rulia Sitepu (2023). Analisis Kecakapan Sosial Terhadap Pembelajaran Biologi Pada Siswa Mas Nurul Furqoon Binjai. Jurnal Serunai Ilmu PendidikanVol.9No.1.