PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA UPTD SMP NEGERI 1 MANDREHE

Authors

  • Karunia Febriyarni Gulo Universitas Nias
  • Yearning Harefa Universitas Nias
  • Arianto Lahagu Universitas Nias
  • Bezisokhi Laoli Universitas Nias

Keywords:

Problem based learning, minat belajar

Abstract

ABSTRACT This research is motivated by the lecture method and the use of learning media that are still limited to using textbooks in delivering material, so that students' interest in learning is very low. The purpose of this study is to develop a learning video based on Problem Based Learning in Social Studies subjects to increase the interest in learning of Class VII students of UPTD SMP Negeri 1 Mandrehe, to determine the feasibility of learning videos based on Problem Based Learning, and to determine the effectiveness of learning videos based on Problem Based Learning in Social Studies subjects of class VII UPTD SMP Negeri 1 Mandrehe. This type of research is development research using the ADDIE model. The results of the study showed that the results of the validity of the material expert reached a percentage of 91.76% with very feasible criteria, the validity of the language expert with a percentage of 98% in the very feasible criteria, and the validity of the design/media expert with a percentage reaching 94.44% in the very feasible criteria. The results of the student response questionnaire in the individual test with a percentage of 91.33% and increased in the field test with a percentage reaching 92.16% with very practical criteria. The results of the effectiveness of learning video media in individual tests with a percentage of 90% and increased in field tests with a percentage reaching 92.30% with very effective criteria.

References

AMANAH, A. (2023). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS KELAS VIIIG SMPN 1 PIYUNGAN. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 3(1), 9–18.

Aprilliana, G., & Efendi, R. (2022). Penggunaan aplikasi Capcut untuk meningkatkan keterampilan menulis teks iklan pada siswa kelas VIII SMPN 4 Jampangtengah Kabupaten Sukabumi. Triangulasi: Jurnal Pendidikan Kebahasaan, Kesastraan, Dan Pembelajaran, 2(2), 48–53.

Halimah, L., & Marwati, I. (2022). Project based learning untuk pembelajaran abad 21. Bandung: PT Refika Aditama.

Hanifah, D. P., Wibowo, S., Wardani, K. D. K. A., Budiyono, A., Pratama, M. P., Sari, M. N., Maliki, R. Z., Wijaya, L., Prihastari, E. B., & Putri, R. A. R. (2023). Teori dan Prinsip Pengembangan Media Pembelajaran. Pradina Pustaka.

Hutriannur, S. (2023). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran Teks Laporan Hasil Observasi Kelas X SMA. Sitasi Ilmiah, 1(2), 53–65.

Kanusta, M. (2021). Gerakan Literasi dan Minat Baca. CV. Azka Pustaka.

Laoli, E. S., & Ndraha, T. P. (2022). Kontribusi Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Kelas X Kompetensi Keahlian Teknik Konstruksi Kayu. Jurnal Akuntansi, Manajemen dan Ekonomi, 1(1), 15–20.

MARLIANI, L. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Paedagogy: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(2), 125–133.

Maydiantoro, A. (2021). Model-model penelitian pengembangan (research and development). Jurnal pengembangan profesi pendidik indonesia (JPPPI).

Nurfadhillah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).

Putra, A. D., Rahmanto, Y., Satria, M. N. D., & Suwisma, I. B. (2023). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran pada SMK Negeri 1 Tegineneng. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 4(1), 129–134.

Razaq, A., Destrinelli, D., & Pamela, I. S. (2023). Meningkatkan Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dengan Model Problem Based Learning Pada Pembelajaran Ipas Untuk Peserta Didik Kelas Iv Sdn 64/I Muara Bulian. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 83–95.

Rohani, R. (2020). Media pembelajaran.

Sartika, S. H., Subakti, H., Salamun, S., Chamidah, D., Firdian, F., Nirbita, B. N., Kuswandi, S., Arianti, I., Simarmata, J., & Mansyur, M. Z. (2022). Teknologi dan Media dalam Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Styowati, E., & Utami, F. (2022). Pengembangan video pembelajaran sains berbasis Problem Based Learning. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2472–2482.

Tini, S., Widayati, M., & Siwi, D. A. (2021). UPAYA MENINGKATAKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PROBLEM BASED LEARNING. Jurnal Dikdas Bantara, 4(2), 172–184.

Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. H. M. (2020). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIF, KUANTITATIF, ACTION RESEARCH, RESEARCH AND DEVELOPMENT (R n D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.

Zega, A. A., & Bawamenewi, A. (2023). AZ PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS DISCOVERY LEARNING SMP NEGERI 2 HILIDUHO. Jurnal PRIMED: Primary Education Journal atau Jurnal Ke-SD An, 3(2), 157–165.

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

Gulo, K. F., Harefa, Y. ., Lahagu, A., & Laoli, B. (2024). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA UPTD SMP NEGERI 1 MANDREHE. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(2). Retrieved from https://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/ja/article/view/1388