THE INFLUENCE OF PBL LEARNING MODEL ASSISTED BY DOCUMENTARY FILM MEDIA ON SHORT STORY WRITING ABILITY IN CLASS XI SMA PELITA PEMATANGSIANTAR

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PBL BERBANTUAN MEDIA FILM DOKUMENTER TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERPEN KELAS XI SMA PELITA PEMATANGSIANTAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37755/sjip.v10i2.1433

Keywords:

Model pembelajaran PBL- media film dokumenter Keterampilan Menulis

Abstract

  This research aims to determine whether there is an influence of the PBL learning model.assisted by documentary film media on the ability to write short stories Class XI student at SMA Pelita Pematangsiantar. Research methods, quantitative approach, experimental method. The data collection technique in this research is essay test. The data processing technique used in this research is by using SPSS 2.6 for Windows program. Results Kolmogorov-Smirnov normality test seen from the sig value. > 0.05. Thus it can be concluded that research data is normally distributed. Homogeneity test results. Data obtained shows that the significance value is 0.108. > 0.05 it can be concluded that the populations in the experimental class and control class are the same or homogeneous. The results of the Paired Sample T-Test can be seen from the results pre-test and post-test data for the experimental group with sig values. (2-tailed) of 0.000 < 0.05 is the average pre-test and post-test score for the experimental group and control group. The average pre-test score of the experimental group amounted to 65.69 and post-test amounted to 86.38. The average pre-test score of the control group amounted to 57.65 and post-test amounted to 75.42. So it can be interpreted that there is The influence of the PBL learning model assisted by documentary film media on abilities writing short stories for students. With this, Ha is accepted while Ho rejected, which means there is an influence on the use of podcast media students' short story writing skills. Keywords: PBL learning model- documentary film media Writing Skills    

References

Ernawati (2019) Pinuji, Lestari Asih. Pembelajaran Menganalisis Teks Cerita pendek Berorientasi Pada Struktur Dan Kebahasaan Dengan Menggunakan Model Cooperative Script Pada Siswa Kelas XI SMA Kartika XIX-1 Bandung Tahun Pelajaran 2017/2018. Diss. FKIP Unpas.

Fauzani, M. R., Suharto, V. T., & Irawati, L. (2022). Pendekatan saintifik dalam pembelajaranmenulisresensicerpen pada siswa Kelas XI SMK. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 6(1), 1-13.

Handayani (2021). Penerapan Model Pembelajaran CIRC Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Edukasi Kimia.

Jersika, Marlina., Riahni, V. (2023). Pengaruh Media Film Dokumenter Terhadap Kemampuan Menulis Teks Biografi Siswa Kelas X Sma Negeri 6 Pematangsiantar. Ijol: Indonesian Journal of Language and Literature. 01(02). 178-185

Kamilah (2019). pengaruh Model- model pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan menulis cerita pendek (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas ISlam Sumatera Utara)

Khalik, (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi melalui Teks Berita Menggunakan Metode STAD pada Siswa Kelas VI E SD Muhammadiyah Karangkajen. Pendidikan Profesi Guru, 1252–1262.

Munandar, H., Sutrio., Taufik. (2018) Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis MasalahBerbantuan Media Animasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Sman 5 Mataram Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi.

Maretha, (2019).pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan menulis cerita pendek siswa kelas XI SMA swasta Nurul Amaliyah . Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Vol. 3 No. 1.

Rika & Wulandari., F (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Pbm) Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Pendek Pada Siswa Kelas X Sma Swasta Melati Binjai Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan. 7(1). 54-65.

Rusman. (2018). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. https://serupa.id/modelpembelajaran-kooperatif-cooperative-learning/

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kualitatif dan RSD) Bandung: Alfabeta.

Tanjung dan Henra Saputra, dan Siti Aminah Nababan. "Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan pemecahanmasalah dan komunikasi matematis siswa SMA Negeri 3 Kabupaten Nagan Raya." Genta Mulia jurnal Ilmiah Pendidikan

Tarjo (2019). Prosedur penelitian. Jakarta: PT. Rineka cipta.

Wildan (2021). Pengertian filn dan jenis-jenis film Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1378-1383.

Downloads

Published

2024-12-28 — Updated on 2025-01-28

Versions

How to Cite

Netti, N., & LUBIS, F. W. L. (2025). THE INFLUENCE OF PBL LEARNING MODEL ASSISTED BY DOCUMENTARY FILM MEDIA ON SHORT STORY WRITING ABILITY IN CLASS XI SMA PELITA PEMATANGSIANTAR: PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PBL BERBANTUAN MEDIA FILM DOKUMENTER TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERPEN KELAS XI SMA PELITA PEMATANGSIANTAR. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(2). https://doi.org/10.37755/sjip.v10i2.1433 (Original work published December 28, 2024)