PARENTING BAHASA ANAK GEN Z

(ANALISIS KRITIS PENDEKATAN FILOSOFIS)

Authors

  • Riris Eka Setiani UIN Prof.K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.37755/sjip.v10i2.1515

Keywords:

parenting, gen Z, qaulan layyina, qaulan sadida, qaulan baligha, qaulan karima

Abstract

This article aims to critically analyze various approaches in parenting related to the language development of Gen Z children, with reference to relevant philosophical perspectives. This research is expected to provide a clearer picture of the challenges, opportunities, and strategies that can be applied by parents in guiding their children to grow up with optimal language skills and critical thinking in this fast-paced world. This research is a qualitative research with a philosophical approach that leads to epistemological, ontological, and asciological aspects. The results of the study resulted in the philosophical parenting of language for Gen Z generation children based on the importance of improving good language for children with the concepts of qaulan layyina, qaulan sadida, qaulan baligha, and qaulan karima.

References

Adawiyah, R. (2024). KONSEPSI HUMANISME PENDIDIKAN ISLAM DALAM KERANGKA TIPOLOGIMAZHAB FILSAFAT ISLAM. Ta’dib (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Peradaban Islam) 5 (1) 2024, 29-48.

Akin, M. (2012). “Exploring Theology and Practice in Islamic Parenting. ” Electronic Theses and Dissertations, 1-84.

Fitriyah. (2024). Kurikulum Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam . Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 2 Tahun 2024, 43-56.

Handayani, I. N. (2022). eran Orang Tua pada Pengenalan Literasi Digital untuk Anak Usia Dini di Era Teknologi Digital. The 6th Annual Conference On Islamic Early Childhood Education Vol. 6 (2022): (pp. 101-110). Yoyakarta: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Hidayat. (2020). Kategorisasi Epistemologi Islam (Parepatetis, Illuminatis,. EDU RILIGIA: JURNAL ILMU PENDIDIKAN DAN KEAGAMAAN Volume 4 No 4 Oktober – Desember 2020, 315-330.

Hidayat, N. (2021). KOMPARASI FILSAFAT PENDIDIKAN BARAT DAN PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman Vol. 7, No. 1 Januari-Juni 2021, 201-2015.

Ilahi, M. T. (2013). Quantum Parenting. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Iman, A. G. (2018). s. edupedia Vol. 2, No. 2, Januari 2018 | 53, 53-63.

Indah Budiati, d. (2018). STATISTIK GENDER TEMATIK: PROFIL GENERASI MILENIAL INDONESIA. Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak.

Qurniawati, N. d. (2018). eWOM pada Generasi Z di Sosial Media. Jurnal Manajemen Dayasaing, 20(2), 70–80.

Rizki Hardian Sakti, d. (2022). ilsafat pada Pendidikan Kejuruan yang Mengacu Pada Perkembangan Zaman dan Pengalaman Pada Negara-Negara Berkembang: Perspektif Teori. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 4 Nomor 6 Desember 2022, 7497 - 7502.

Saidan Maulana Ahmad, d. (2024). Literasi DigitalPadaAnak Usia Dini: UrgensiPeran Orang Tua dalam Menyikapi Interaksi Anak dengan Teknologi Digital. KIDDO: JURNAL PENDIDIKAN ISLAMANAK USIA DINI, 47-65.

Sapanti, I. S. (2022). Perluasan Makna dan Variasi Kata Anjing pada Generasi Milenial. NUSA, Vol. 17 No. 2 Mei 2022, 152-163.

Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed). (2003:65). Ensiklopedi Tematis Filsafat Islam (buku pertama & kedua). Bandung: Mizan.

Shadily, J. M. (2005). Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Sirajul Fuad Zis, d. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial dan Generasi Z di Era Digital. Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, 9-87.

Sussi Widiastuti, d. (2022). ilsafat Ilmu Design Based Learning(DBL) pada Pendidikan Vokasi: Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi. Jurnal Sinestesia, Vol. 12, No. 2, 2022, 605-618.

Terza, d. (2023). arenting Pendidikan Anak Usia DiniParenting Early Childhood Education. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 6706-6711.

Viklous, B. E. (2022). Perubahan Bahasa dan Makna Kata “Anjir” di Social Media: Kajian Sosiolinguistik. Jurnal Multidisiplin West Science: Vol. 01, No.02, Desember, 213-225.

Zakiyah, N. Q. (2022). Islamic Parenting Sebagai Upaya Mendidik Karakter Islami Generasi. Alhamra Jurnal Studi Islam Volume 3, No. 1, Februari, 2022, 48-57 .

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

Eka Setiani, R. (2024). PARENTING BAHASA ANAK GEN Z: (ANALISIS KRITIS PENDEKATAN FILOSOFIS). Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(2). https://doi.org/10.37755/sjip.v10i2.1515