TINGKAT VALIDITAS DAN PRAKTIKALITAS LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) PADA MATERI POLA BILANGAN

Authors

  • mardiati mardiati STKIP Budidaya Binjai
  • Khairina Afni STKIP Budidaya Binjai
  • Chintia Chintia STKIP Budidaya Binjai

Keywords:

Worksheet Mathematics, Number Patterns, ADDIE

Abstract

LKPD is one of the teaching materials to help and facilitate teachers and students in the mathematics learning process. This research aims to determine the level of validity and practicality of the mathematics worksheet that has been developed using the ADDIE development model which consists of 5 stages, namely: 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, and 5) evaluation. The subjects in this research were two lecturers, two teachers and class VIII students at Esa Prakarsa Private Middle School, Langkat Regency with research instruments in the form of LKPD validation sheets and response questionnaires. The research results showed that the validity value was 94.18% with valid criteria and the practicality value was 92.62% with very good criteria.

References

DAFTAR PUSTAKA

Anti, F. D., & Wardani, N. S. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(5), 3862–3876. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i5.8689

Faiza, R. E. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Voteknika : Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 79-5.

Fairuz, F. R., & Danaryanti, N. F. (2020). Pengembangan LKPD Materi Pola Bilangan Berbasis Etnomatematika Sasrirangan Di Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Edu-Mat : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 29-38.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & evelopment). Batu: Literasi Nusantara.

Hanannika, L. K., & Sukartono, S. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis TIK pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6379–6386. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3269

Lestari, L., Alberida, H. & Rahmi, Y, L. (2018). Validitas dan Praktikalitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Materi Kingdom Plantae Berbasis Pendekaran Saintifik untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan, 2: 170-177.

Listiana, Y., Aklimawati, A., Wulandari, W., Suandana, A., & Arindi, I. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Metode Numerik Berbantuan Geogebra Untuk Mengembangkan Kemampuan Literasi Numerasi. Jurnal Serunai Matematika, 14(2), 72-82.

Nurlaela., Alamsyah, T.P., Pamungkas, A.S. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Digital Berbantu Canva untuk Mengembangkan Numerasi Peserta Didik. METODIK DIDAKTIK: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an. 19(2). 139-151. https://doi.org/10.17509/md.v19i2.64674

Nurlita, S. S. (2021). Pentingnya Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-LKPD) Inovatif Dalam Proses Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pendidikan Matematika (Japendi), 2(7), 1256-1268.

Prastowo, Andi. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta : Diva PRESS.

Rahadyan, A., Hartuti, P. M., & Awaludin, A. A. R. (2018). Penggunaan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), 11-19.

Sari, T. I., (2023). Pengembangan LKPD Berbantuan Canva berbasis Problem Based Learning Pada Tema 6 di Kelas V SDN 106156 Klumpang. PROSIDING SEMINAR NASIONAL MIPATI , 2(1), 53-59.

Sholihah, A. R. (2021). Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva Materi Bangun Ruang Limas. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 292-306.

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). ADDIE SEBAGAI MODEL PENGEMBANGAN MEDIA INSTRUKSIONAL EDUKATIF (MIE) MATA KULIAH KURIKULUM DAN PENGAJARAN. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 277. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/issue/view/851

Susanti, S. et.al. (2024). Dampak Negatif Metode Pengajaran Monoton Terhadap Motivasi Belajar Siswa. PEDAGOGIK Multimedia. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 59-74.

Suseno, P. U., Ismail, Y., & Ismail, S. (2020) Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Video Interaktif berbasis. Jurnal Pendidikan dan Riset. 2(2). 86-93.

Wahyuningtyas, & Sulasmono, B.S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar Sekolah Dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan. 2(1). 23-27.

Wirevenska, I., Saputri L., Mardiati, M., & Putri, C. K. (2022). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Daring Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat Terhadap Kemampuan Pemahaman Siswa Kelas VIII MTSS Nurul Ihsan. Jurnal Serunai Matematika, 14(2), 100-107.

Wulandari, e.at. (2024). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education 5(2). 3928-3936.

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

mardiati, mardiati, Khairina Afni, & Chintia, C. (2024). TINGKAT VALIDITAS DAN PRAKTIKALITAS LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) PADA MATERI POLA BILANGAN. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(2). Retrieved from https://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/ja/article/view/1545