STRATEGI PEMBELAJARAN PPKn TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA UNTUK MENJAGA KEUTUHAN NEGARA INDONESIA
Keywords:
learning strategies, PPKn, character formation, Pancasila values, integrity of the Republic of Indonesia.Abstract
The formation of student character is one of the main objectives in Pancasila and Citizenship Education (PPKn) to maintain the integrity of the Unitary State of the Republic of Indonesia (NKRI). This article aims to examine various PPKn learning strategies that are effective in shaping student character through literature review methods. Data was obtained from literature in the form of scientific journals, books and relevant official documents. The results of the study show that several effective learning strategies include value-based learning, contextual teaching and learning, collaborative learning and the use of digital technology. These strategies have been proven to be able to internalize Pancasila values, such as tolerance, cooperation and love of the country, into student behavior. In addition, this approach contributes to strengthening social integration in facing the challenges of national disintegration. However, the implementation of this strategy faces obstacles, such as limited facilities and lack of teacher training. This article recommends holistic support from educators, institutions and the government to optimize PPKn learning in forming a young generation with character and contributing to national unity.References
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1).
Fajar, L. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Pada Materi Pokok Menjaga Keutuhan Nkri Melalui Metode Bermain Peran Dengan Model Pembelajaran Cooperative Learning Kelas Vi Semester Genap Sd Negeri 153071 Sibabangun 1 Kabupaten Tapanuli Tengah Tahun Pelajaran 2017 / 2018. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial. (4)
Hardini, T. (2015). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pkn Melalui Metode Sosiodrama Di Kelas 5 Sd Tlompakan 01 -TuNtang. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan., 5(3), 120–135.
Juliardi, B. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 3.
Mamudji. 2005. Penelitian dan Penulisan Hukum, Badan Penerbit Fakultas Hukum Indonesia
Nurhadi. (2004). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Putri, A. F, Dewi, A, D. Furnamasari, F. Y. (2021). Implementasi Pembelajaran PKn Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5 (3).
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syam, N. (2011). Peningkatan Kualitas Pembelajaran PKn Di Sekolah Dasar Melalui Model Pengajaran Bermain Peran. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, 24(3), 108– 112
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Wahyudi. (2015). Pendidikan Multikultural: Upaya Penguatan Karakter Bangsa di Tengah Keberagaman. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yamin, M. (2013). Strategi dan Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: Referensi (GP Press Group).
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.