Integrating Practical Experience into Higher Education Curriculum through the Practitioners Teaching Program
Integrasi Pengalaman Praktis Ke Dalam Kurikulum Perguruan Tinggi Melalui Program Praktisi Mengajar
Keywords:
Teaching practitioners, practical experience, curriculumAbstract
The Practitioners Teaching Program is a form of community engagement aimed at bridging the gap between the theories taught in higher education and the needs of the job market. This article describes the implementation of the Practitioners Teaching Program as a strategic step to integrate practical experience into higher education curricula. Through this program, practitioners from various industries are invited to share their knowledge and direct experiences with students, enriching the learning process and enhancing the curriculum's relevance to the professional world. The article discusses the implementation methods, challenges, and impacts of the program on students, faculty, and institutions as a whole.References
Arifin, M., Hidayah, S., & Lestari, F. (2024). "Revolusi Industri 4.0: Implikasi bagi Kurikulum Perguruan Tinggi." Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 1-15.
Hermawan, B. (2023). "Strategi Peningkatan Kompetensi Mahasiswa melalui Program Praktisi Mengajar." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 15(2), 123-135.
Kurniawan, A. (2023). "Kolaborasi Perguruan Tinggi dan Dunia Industri dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Praktik." Jurnal Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 8(1), 45-58.
Nugroho, A., & Lestari, S. (2023). "Peran Praktisi dalam Mengembangkan Kompetensi Mahasiswa Berbasis Kebutuhan Industri." Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 5(4), 95-108.
Rahmawati, S., Widodo, T., & Haryanto, Y. (2024). "Relevansi Kurikulum Pendidikan Tinggi dengan Kebutuhan Industri 4.0." Jurnal Kajian Pendidikan Tinggi, 12(3), 89-102.
Santoso, R., & Putri, D. (2023). "Tantangan dan Peluang dalam Integrasi Praktisi ke Dalam Kurikulum Pendidikan Tinggi." Jurnal Manajemen Pendidikan, 11(3), 102-118.
Setiawan, I., Suryani, T., & Prasetyo, D. (2024). "Evaluasi Dampak Program Praktisi Mengajar terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa." Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 20(4), 301-315.
Susanto, R., & Widodo, B. (2023). "Peran Praktisi dalam Pembelajaran Interaktif di Perguruan Tinggi." Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 150-168.
Suryadi, D., Yuniarti, R., & Pratama, H. (2023). "Pengembangan Kurikulum Berbasis Praktik dalam Pendidikan Tinggi." Jurnal Pendidikan Inovatif, 10(1), 56-70.
Wijaya, H., Nugroho, A., & Lestari, T. (2024). "Implementasi Pembelajaran Praktis untuk Meningkatkan Kompetensi Mahasiswa." Jurnal Pendidikan Vokasi, 14(2), 200-215.